måndag, november 26, 2012

Indianer

När jag för ett par år sedan började lyssna på podcasts på allvar stod det rätt snabbt klart att de svenska inte räckte till. Inte för att det inte fanns tillräckligt många till antalet för att fylla upp mina lyssnande stunder, utan för att det inte fanns tillräckligt många i min smak.

Så jag fick leta mig fram till podcasts (jag kan inte bestämma mig för om jag ska säga podcasts, podcastar eller podcaster) på engelska, och då blir antalet lyssningsvärda sådana genast större. De flesta jag har hittat har jag förresten inte hittat själv, utan blivit tipsad om från andra.

En jag gillar är This American Life. Det är dokumentärer, kan man säga, lite grand som såna man kan hitta på Sveriges Radio ... i dess bästa stunder. I morse, på väg till jobbet lyssnade jag på den senaste episoden. Den handlar om undanträngandet av indianer i Minnesota på 1860-talet. Här är ett smakprov.

Inga kommentarer: