lördag, november 24, 2012

Babbe

Alltså, den här affären som var förra veckan, den som på twitter kallades för #sdgate, den där några SD:are och några andra stod och tjafsade på Kungsgatan en sommarmorgon efter en blöt natt för ett par år sedan. Den var egentligen alldeles för dum för att jag skulle orka engagera mig i något djupare. Dock, en sak i den fastnade jag för: ordet babbe (som enligt uppgift uttalades vid nämnda tillfälle).

Ska väl göra en sak klart, och det är att jag inte tycker att man ska kalla varandra för varken blatte, babbe eller ens svenne. Jag fattar att folk gör det på fyllan, och att man också säger hora och svin och allt möjligt, men för den delen är det ju inte rätt. Förmodligen skulle vi ha ett trevligare samhällsklimat om folk började tala till varandra med en hövlig ton istället.

Nå, ordet babbe då. Man har den senaste veckan kunnat läsa att det kommer från babian. I SvD stod det: "Det kommer från ’babian’ – det man vill säga är att färgade är närmare släkt med apan." och "Tidigare tolkningar har varit att ordet skulle vara en förenkling av ”blatte”."

Jag tror inte på det där. För mig framstår det som ganska självklart att ordet från början måste ha härrört ur ordet barbar. De gamla grekerna kallade människor som inte var civiliserade (alltså människor som inte var greker, oavsett hur civiliserade de ändå var) för barbarer. Romarna sedan, å sin sida, kallade alla de ännu icke erövrade folken för barbarer. Germanerna till exempel, de var ena typiska barbarer.

Barbarer - Babbar.

I det 12 år gamla spelet Diablo II kan man tillhöra olika klasser. Bland andra kan man tillhöra klassen barbarer. Spelet var stort förr. Jag vet inte hur det är med den saken nu för tiden, men en gång var det stort. Och folk hade då såklart smeknamn och förkortningar på vad de var och tillhörde. Alla kanske inte körde med dessa namn, men det hände absolut att man kunde säga att man var "babbe" när man var "barbarian". Antagligen kommer sig förenklingen rätt naturligt.

Jag är verkligen ingen etymolog (Etymologi är läran om ords språkhistoriska ursprung, släktskap och utveckling), men jag tycks uppvisa vissa (låt vara dilletantiska) tendenser åt det hållet, för jag nappar alltid när jag hör ordliga diskrepanser, och här hörde jag en sådan.

Reinfeldt har förresten, apropå barbarer, sagt ett numera bevingat ord: "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." Skulle min tes om ordets ursprung stämma blir hans slutsats annorlunda. Då säger han ju faktiskt att svenskarna är babbarna.

6 kommentarer:

Clam sa...

Det här var en teori så god som någon, men jag kom på en möjlighet till.

För länge sen, när jag gjorde lite efterforskningar på den svenska FN-insaten i 1960-talets Kongo, stötte jag på tillmälet Ballobas. Det användes tydligen bland svenskarna, dels för styrkor som de riskerade att hamna i strid med, men sedan också vidgat - direkt rasistiskt, alltså - för centralafrikaner i allmänhet.

En Balloba, flera Ballobas. Inte vet jag, men det kan ju vara så att det här glåpordet har levt kvar i förkortat skick och såsmåningom blivit ungefärligen synonymt med Blatte.

stationsvakt@gmail.com sa...

Clam: Jag tycker mig ha hört Ballobas någon gång. Fast jag har nog tänkt att det betyder samma som när man säger att nåt är Kanoners. Eller att det kanske betyder pengar; -Vad kostar ölen? -25 Ballobas.

Clam sa...

OK. Det kanske var ett vanligt, svenskt nonsensord på den här tiden - som fick en speciell innebörd i Kongo.

Valutan i Panama heter Balboa, precis som Rocky och conquistadoren Vaco Nuñes de B, ser jag nu på Wikipedia. Då kan någon drucken sailor förstås ha infört termen Balobas för pengar.

Ballobas kanske är urformen för ball och ballt? Ja, så här kan man hålla på.

stationsvakt@gmail.com sa...

Clam: "Urformen för ball" - inte helt omöjligt. Låter vettigt.

Anonym sa...

Ordet Babbe kommer ursprungligen från Kebab. Med andra ord ett slang för att benämna gemene turk som en svenne. Babbe har varken något med barbarer eller babianer att göra.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Det är en version, och den kan mycket väl stämma, men jag tror min också kan det. Eller så har jag fel. En teori bara.