fredag, mars 30, 2012

Terra preta

Jag råkade höra om "Terra preta" i Vetandets värld. Mycket intressant. Wikipedias artikel om saken är inte på svenska, men jag kan kort säga att det handlar om att tillsätta träkol i näringsfattig jord. Detta kol binder näringsämnen och gör därför jorden mycket mer bördig och fertil. Det kanske låter skittråkigt, men det är det inte - kolla gärna in de många filmerna som finns om saken på youtube, så får du se. Det är nästan så jag blir sugen på att skaffa mig en kolonilott.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att du ska snarast skaffa en Kolonilott!!
margareta

stationsvakt@gmail.com sa...

Kanske borde börja med en balkonglåda.

Miss Gillette sa...

Tack för tipset! Antagligen är detta glömd kunskap, för om du visste vad mycket keramikskärvor jag har plockat ur jorden här. Det ska jag genast sluta med! Och i med kolen i komposten!

(Fast spisaska ska man vara försiktig med, det behövs bara väldigt lite i jorden.)

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag tror att spisaska inte är just grejen här. Äkta träkol har ju inte superbrunnit, utan snarare värmt till förkolning. Tror jag.

Miss Gillette sa...

Nej, det stämmer. Träet ska glöda men inte brinna. Men det är lätt att tänka att det skulle vara samma jox i aska som i kol, det var mer så jag menade. Att jag inte hade tänkt på att förbränningen givetvis förändrar allting, och att det inte hade slagit mig att det kan finnas ämnen i kolet som kan ha en annan positiv verkan på jord än vad den där nypan aska har.

stationsvakt@gmail.com sa...

Både aska och kol är säkert bra. Min farfar hade förresten kolonilott på senare år. Hans recept på gödsling var hästkiss blandat med vatten.

Clam sa...

Frågar man blomstren ska det vara prima grisbajs.

englundskan sa...

Ja jag hörde också det där och blev väldigt inspirerad, dessutom vet jag var det finns en kol-lada som jag kan hjälpa till att städa i. Men på den här tundran behövs det mycket, risken är att jag får en kol-o-nitlott, förlåt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Frågar man majoriteten av världens musiklyssnare blir svaret detsamma, men i omskrivna ordalag.

stationsvakt@gmail.com sa...

Haha, en ordvits är aldrig fel. :)